woensdag 10 november 2010

Onderhoud



Na de L.E.L is het gewone leven weer van start gegaan met de dagelijkse woon/werk ritjes van +/- 30 Km per dag en dan valt er niet zoveel te vertellen omdat er niet zo veel gebeurt , natuurlijk heb je de uitwijkmanoevres voor voetgangers die zonder te kijken oversteken en de school kinderen die het raar vinden dat jij er last van hebt dat ze met z,n drieen naast elkaar over het fietspad slingeren maar dat zijn dagelijkse dingen.
Wat niet dagelijks is ,is het jaarlijkse onderhoud ,dat besteed ik altijd uit omdat ik een klein schuurtje heb en niet al het juiste gereedschap .
Nu weet ik ook wel dat dat gereedschap allemaal niet zo duur is maar sleutelen in een kleine ruimte zonder verwarming is toch niet mijn favoriet.
Deze keer was ik naar Patricks rijwielshop gegaan omdat de monteur die het altijd doet al een tijdje ziek thuis zit met een whiplash.
Patricks rijwielshop is een eenmans bedrijfje met een gezellige monteur/eigenaar (patrick) die aparte fietsen verkoopt en onderhoud cq repareert dus mijn ligfiets misstaat daar niet.
Mijn remblokjes van m,n hydraulishe remmen moesten vervangen , tandwiel achter, ketting ,kettingbuizen . Het tandwiel voor was nog goed volgens patrick.
De remblokjes heb ik 1 maal zelf gedaan en dat ging mij niet goed af ,wat een gepriegel, dus dat laat ik voortaan doen .
Bepaalde onderdelen zoals kettingbuis en een speciaal kettinggeleidewieltje had ik van tevoren al opgehaald in Amsterdam bij de ligfietswinkel omdat deze niet in patricks assortiment zitten en ik dagelijks in amsterdam kom.
De beurt duurde iets langer dan verwacht ivm het nog bestellen van de speciale remblokjes maar dat nam ik op de koop door de goede service en vriendelijkheid van de eigenaar en voor de volgende keer kan dat anders door van tevoren de onderdelen te bestellen en het onderhoud op 1 dag te plannen. Ik begrijp ook wel dat een klein bedrijfje niet alles op voorraad kan hebben en ik had dit zelf iets beter kunnen regelen of plannen.
Naar mijn mening is de beurt prima uitgevoerd en ik kan weer veilig en snel een aardige tijd fietsen ,
De kosten vielen mij ook alleszins mee en zodoende kan Patrick op een nieuwe klant rekenen voor de volgende keer.
En dan niet onbelangrjk , ik heb 8400 Km gereden met de oude ketting en achtertandwiel , ik denk dat dat wel netjes is voor een open derailleursysteem. Het tandwiel en de ketting waren bij elkaar zeg maar 80 euro delen door 8400km , kom ik op 0,009 ct per km , doe dat maar eens na met een auto , natuurlijk heb ik dan de remblokjes en zo er niet bij maar het blijft goedkoop.

1 opmerking:

steven zei

leuk geschreven en succes met de fiets! Leuk dat goede service gewaardeerd wordt en doorverteld wordt. :-)